fredag 12. februar 2010

Rusfri plankekjøring

Dag 1:
Etter 3,5 timers kjøretur i den lille starleten fullpakka med bagasje, kom vi endelig opp til Rauland. Kjøreturen gikk fint. Charlotte sov i baksetet (”jeg sov ikke, jeg bare slappa av med øynene igjen”), Helene lekte elgskilt-leken halvveis med meg og halvveis med seg selv, og jeg kjørte.

Vi følte oss litt hjemme da vi kjørte forbi et Kleppe-skilt, til tross for at vi var mange mil unna Jæren.

Da vi kom fram i 5-tida, spiste vi litt mat, slappa av og ble kjent med Pål Fredrik og Oscar gjennom kortspillet idiot. Så kom leggetiden. Vi var klar over at vi skulle bo i brakker, men hadde ikke helt sett for oss at det skulle se ut slik.



Jaja, så har vi fått testa det også. Madrassene var jo ikke noe dårligere enn de vi har i sengene på Kyrkjebakken og Møllehagen, så det gikk veldig fint for min del. Ulempen var at vi måtte ut for så å gå opp for å komme til ”badet”.

Jan Bjarte kom inn idet vi skulle legge oss for å fortelle at vi nå bodde sammen med fengselsinnsatte, og at flesteparten av disse gutta trolig var over middels interesserte i jenter. Greit nok, tenkte vi og låste døra. Midt på natta prøvde blæra mi å fortelle meg at den var full. Perfekt, tenkte jeg. Litt redd for å møte en av de innsatte i trappa ute, tok jeg med mobilen. Men alt gikk smertefritt, og jeg kunne legge meg ned i en varm sovepose igjen.


Dag 2:
Dette var dagen for å prøve snowboard. Vi skjønte etter hvert at gutta fra fengselet ikke var så skumle som de så ut som. De gikk rundt og sang ”blomster, blomster, huset fullt av blomster..” Jan Bjarte hadde nemlig satt griller i hodene deres. Som mange andre hadde de også lest om utvisningssaken i avisa, så de syntes det var ekstremt morsomt å tøyse med det. De tulla blant annet med ”jeg tør ikke sove sammen med dem” og ”vi må passe på sakene våre”.

Vi ble delt inn i grupper etter nivå og på tvers av enhetene. Det var veldig interessant å bli satt i en gruppe fult av fremmede, vitende om at disse enten er rusmisbrukere eller fengselsinnsatte. Pågangsmot og humor var noe de fleste av dem hadde felles. Det ble en del knall og fall, men jeg lærte til slutt å svinge. Det ser så jo så lett ut!

Slitne og fornøyde spiste vi middag i femtida. Etterpå var det underholdning, hvor hver av enhetene hadde et innslag. Den ene enheten trengte å øve litt på sitt innslag, så Jan Bjarte slo til med litt snakking. Han satte seg på en stol foran hele gjengen på 130 stk og fortalte om utfordringer, medgang og motgang, og om hvordan det er å gå rundt og tro at man har liten tiss. Etter en del latter og litt klein stemning fortsatte underholdninga. Helt til slutt reiste Jan Bjarte seg opp og fortalte at Jæren folkehøyskole også hadde et innslag, uten at de selv visste om det. ”Så synger vi blomstersangen og danser”, sa Jan Bjarte fornøyd. Og der stod vi fem og sang og prøvde å huske bevegelsene, noe vi ikke gjorde. Kleint! Jan Bjarte hadde da oppnådd det han ville.


Dag 3:
Det var hardt å være nybegynner, det fikk Charlotte og jeg erfare. Men vi kjørte da litt i alle fall, før vi fant ut at vi skulle gi oss med snowboard for denne gangen.

Etter en liten stund var det pølsefest og uttdeling av premier. Ingeborg fikk beste nybegynner-prisen og Jan Bjarte fikk liten tiss-prisen. Eller det vil si at han fikk pris for beste innslag, som var liten tiss-praten dagen før.

Så bar det hjem igjen til Klepp. Helene og Jan Bjarte hadde elgskilt-leken, som Jan Bjarte vant etter at han så to levende elger. Helene var kongefornøyd med å ha sett elg for første gang. 7 timer gikk og vi kom endelig fram til skolen. Digg.


I morgen kjører Helene, Charlotte og jeg til Bergen, for så å reise til Stadt på søndag, hvor vi skal tilbringe praksisuka vår. Skal ærlig innrømme at det ikke firster så veldig å reise så fort igjen, men det blir sikkert veldig bra når vi først kommer oss opp. Da blir det endelig surfing igjen! (:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar